אתי לוין //

כאבים יכולים לנבוע מסיבות שונות: פגיעה או שיבוש של הולכה עצבית כתוצר לוואי של מחלה, כאבים שמקורם בדלקות כרוניות או אקוטיות וגם כאב ללא מקור נסיבתי. הטיפול הנכון לכאב אינו משנה סדורה ברפואה המערבית, מה שתורם לעלייה במתן משככי כאב.  

תמהיל תזונתי נכון הכולל מזונות מתאימים | צילום: shutterstock

כאבי צוואר, כאבי גב תחתון, כאבי פיברומיאלגיה יכולים לנבוע ממתח ממתמשך, ולרוב רופא המשפחה לא מבצע אבחנה מבדלת. התוצאה: עוד תרופה לשיכוך כאבים שעלולה להחמיר את בריאות החולה.   

הנטורופתיה רואה בתזונה אנטי דלקתית כלי מוכח לטיפול בכאב. היא משכילה לדייק ולייצר תמהיל תזונתי נכון הכולל את המזונות המתאימים לטיפול בכאב לצד מזונות שיש להימנע מהם.

תזונה אנטי דלקתית תכלול הפחתה עד למניעה מוחלטת של מזונות מעודדי דלקת, כמו מזונות המכילים שומן רווי, ריכוז גבוה של אומגה 6 ומזון תעשייתי עתיר במלח וסוכר.

חשוב לצרוך מזונות המכילים מרכיבים אנטי דלקתיים כמו חומצת אומגה 3. הם נמצאים בחי (סלמון, מקרל, פורל וסרדינים) ובצומח (זרעי פשתן, שמן זית, זרעי צ'יה).

דלקות בגוף נגרמות לרוב מפעילות יתר של רדיקלים חופשיים הנמצאים באוויר (זיהומי אוויר) או ממצבי עקה פיזיולוגים שמשבשים את איזון הגוף ומתבטאים בכאב. תזונה עשירה בנוגדי חמצון תסייע בנטרול מחוללי הדלקת והכאב.

מזונות המכילים ויטמין A (כמו בטטה, גזר ודלעת) הם חלק מנוגדי החמצון. כך גם ויטמין C (פלפלים, גויאבה, ברוקולי, כרוב, כרוב ניצנים), שבנוסף להיותו נוגד חמצון, מסייע בבניית קולגן ובכך מקטין כאב שמקורו בשחיקת  מפרקים. מחסור בוויטמין זה עלול להוביל לדיכאון ולכאבים על רקע חוסר איזון של המערכת העצבית.

ויטמין E  נחשב לנוגד חמצון מוביל במניעת דלקת. הוא נמצא בתות שדה, בעלי תרד ובגרעיני חמנייה.

אנתוציאנין (פיגמנט המעניק את הצבע האדום הכהה לפירות כמו דובדבנים או כרוב אדום) הוא חומר אנטי דלקתי החזק פי 10 מתרופות משככות כאב כמו איבוברופן.

כורכומין הוא החומר הפעיל בתבלין הכורכום, שהוא אחד הצמחים האנטי דלקתיים המובילים.

דגנים מלאים כמו קינואה, שיבולת שועל, אמרנט, דוחן וכוסמין עשירים בנוגדי חמצון ומכאן תרומתם בהפחתת כאב. הם עשירים בוויטמינים ובמינרלים, מכילים חומרים אנטי דלקתיים ומהווים תזונה אופטימאלית לטיפול בכאב.

ויטמין Dֹ חסר כמעט לכולנו. חשיבותו בהפחתה של כאבי מפרקים. מטופלים הסובלים מכאבי פרקים מטופלים לרוב בסטרואידים, שגורמים לירידה בצפיפות העצם ומחמירים את הכאב. תזונה עשירה בוויטמין D יחד עם הגדלת זמן החשיפה לשמש מסייעים ביצירת הוויטמין, שיתרום להפחתת הכאב. דגי מקרל, טונה וסלמון עשירים בוויטמין D אולם צריכה שלהם לא תספק את הכמות הנדרשת, לכן ההמלצה הינה לצרוך אותו כתוסף איכותי.

הקפדה על תזונה אנטי דלקתית מותאמת, בדיקת רגישות למזון שעלול לעורר דלקת וכאב וניהול סדר יום נטול לחצים ומתחים יתרמו לימים נטולי כאב.

אתי לוין נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)