צילום: מישל דוט קום המשרד להגנת הסביבה, רשות נחל הקישון והארגונים הירוקים דרשו לייעד 1,200 דונם לטובת הקמת פארק במורד הקישון, אולם ייאלצו להסתפק בפחות מ-600 דונם. למעשה, 570 הדונם שקיבלו הם בערך מה שהובטח להם מלכתחילה.

הוועדה המייעצת למינהל מקרקעי ישראל קבעה כי חלק משטחי חברת נמלי ישראל (חנ"י) הסמוכים לנחל הקישון יוחזרו לרשות המינהל וישמשו פארק ציבורי פתוח. הוועדה, שהורכבה ממנכ"לי משרדי ממשלה ושבראשה עמד מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, המליצה כי 600 דונם מקרקעות מורד הקישון ישונו מייעודם כעורף נמל וישמשו
כשטח ציבורי שיירשם על שם מדינת ישראל.

לגבי יתרת השטחים שנשארים בשטח הפארק, תיערך תוכנית לפיה אחסון המכולות ישולב בסביבת הפארק, אבל לא ייראו מכולות מהפארק. בתמורה תקבל חנ"י מהמינהל שטח חלופי שישמש כעורף נמל. החלטת הוועדה תובא להכרעה סופית בפני מועצת מנהל מקרקעי ישראל.

עם היוודע דבר ההחלטה, הכריז השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, על ניצחון. ארדן אמר: "זוהי עוד הכרעה סביבתית חשובה המוכיחה שגם בעידן של פיתוח ניתן וחובה לשמור על איזון נכון בין צורכי הציבור והסביבה, לבין פיתוח מתקני תשתית".

אלא שהמנצחת הגדולה היא דווקא חנ"י. עמדתה של חנ"י, לפיה יש להקצות לפיתוח הנמל שטחים חלופיים בהיקף דומה בתמורה לשטחים של החברה במורד הקישון, היא זו שעומדת בבסיס הצעת ההחלטה של ועדת המנכ"לים, שקרוב לוודאי גם תאושר על-ידי מועצת המינהל.

מי שהבין זאת מיד היה ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר הוועדה המשותפת לסביבה ובריאות בכנסת. ח"כ חנין מתח ביקורת על ההחלטה של ועדת המנכ"לים להקציב רק 570 דונמים לפארק ציבורי והצטרף לאכזבה שהביעו הארגונים הסביבתיים מההחלטה.

חנין דרש מהגורמים הנוגעים בדבר לבחון את הנושא מחדש ולהחליט על הקמה של מסוף המכולות במיקום אחר. עוד מסר ח"כ חנין כי בכוונתו לכנס את הוועדה בראשותו
לדיון מעקב בנושא.

"הקצאת הקרקע בפארק הקישון לטובת מסוף אכסון מכולות הוא גזל כבשת הרש. תושבי מפרץ חיפה סובלים ממיעוט שטחים ירוקים וגזילתם היא בוודאי לא
הפתרון", אמר חנין.

לדבריו, "פארק הקישון הוא אזור ירוק שמשוקם במאמצים עצומים בתוך אזור המפרץ, שהפך למפגע סביבתי נורא. צריך לתמוך בשיקום הקישון ולא לסכל אותו. לאחסון מכולות ישנם שטחים אפשריים אחרים וחוות הדעת המקצועיות מראות ששטחי פארק הקישון הם החלופה הפחות מוצלחת מכל הבחינות. אסור לאפשר לאינטרסים כלכליים צרים להתגבר על האינטרס הסביבתי והחברתי".

מחנ"י נמסר בתגובה: "נראה כי הצעת ההחלטה המתגבשת תומכת באינטרס הציבורי שמבטאת עמדתה של חברת נמלי ישראל שאין להזניח ולהפקיר את פיתוח חיפה והצפון ויש לאזן כראוי בין צרכי הפיתוח של נמל חיפה, שמהווה מנוף כלכלי ומקור תעסוקה מרכזי לכלל יישובי צפון הארץ, לבין הצורך לפתח את הטבע והנוף במרחב הקישון".

"עמדתה של חברת נמלי ישראל, לפיה יש להקצות לפיתוח הנמל שטחים חלופיים בהיקף דומה בתמורה לשטחים של החברה במורד הקישון – עומדת בבסיס הצעת ההחלטה של הוועדה. החברה מזמינה את כלל הגורמים לשתף עימה פעולה על מנת ליישם חזון זה".

נאור ירושלמי, מנכ"ל חיים וסביבה, ארגון הגג של ארגוני הסביבה, אמר בתגובה להחלטה בנושא הקישון: "ההחלטה להקצות כ-600 דונם על גדות הקישון לטובת פארק פתוח
לציבור מכירה בזכות הציבור והדורות הבאים ליהנות משטחים פתוחים וערכיים, גם בקרבת הערים הגדולות. עם זאת, היקף הפארק המתוכנן קטן מדי, והקירבה למשטחי אחסון המכולות תפגע ביכולת לשקם את הנחל ולפתוח את גדותיו בפני הציבור".

"ארגוני הסביבה מקווים, כי מועצת מקרקעי ישראל שתדון בהמלצת הוועדה, תקצה לפארק שטחים נוספים, ותמצא שטחים חלופיים שישמשו למשטחי אחסון המכולות העתידיים של הנמל, ולא על גדות הנחל".

מרשות נחל הקישון נמסר בתגובה: "אנו רואים בהחלטה צעד חשוב ראשון בהכרה של מקבלי ההחלטות בצורך לכבד את ערכי הטבע וצורכי הציבור ובטוחים שתושבי חיפה והסביבה יברכו על תוספת של כ-570 דונם לפארק הקיים".

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "צמצום שטח הפארק אינו נותן מענה לצורכי שיקום המערכות האקולוגיות של הנחל וצורכי פארק באזור המפרץ עבור התושבים. נמשיך לפעול בנחישות כדי להבטיח שטח בהיקף שיאפשר שיקום ושמירה על הנחל".