צילום: איל לרמן בשבוע שעבר נרשם אירוע היסטורי שעה שלרציף החדש של נמל חיפה, רציף הכרמל, נכנסה האוניה הראשונה שזכתה לפרוק את מטעניה. האוניה, "צים קינגסטון", שיכולה להכיל עד 4,250 מכולות, הגיעה ביום שני בבוקר לנמל, נקשרה לרציף, ומכולותיה נפרקו לקול תשואותיהם של עובדי הנמל ובכירי הנהלת חברת צים.

"בזכות רציף הכרמל הנמל משתווה לנמלים אירופיים. אני מאמין ומקווה שבעתיד נראה אוניות גדולות יותר של צים פוקדות את רציף הכרמל", אמר
מנהל אזור ישראל בצים, שי באבד, שהוסיף עוד, כי "מבחינת חברת צים ומבחינת נמל חיפה זהו יום חג. הנמל הוא נמל הבית של צים ואנו זוכים כאן לשיתוף פעולה מלא מצד הנהלת הנמל ומצד ועד העובדים".

מנכ"ל הנמל, מנדי זלצמן, אמר: "זהו יום היסטורי לא רק עבור חברת נמל חיפה אלא עבור כל נמלי ישראל שכן, החל מהיום יוכלו לפקוד את הנמל אוניות בסדר גודל שמעולם לא הגיעו לנמלים בישראל, אוניות אשר מסוגלות לשאת כ-8,500 מכולות. במידת הצורך הנמל יוכל לשמש לעגינת אוניות נוסעים גדולות".

יו"ר ועד עובדי הטרנספורט בנמל, מאיר תורג'מן, אמר כי העובדים שמחים על האפשרות לעבוד בסביבה טכנולוגית של מנופים מתקדמים.

בנייתו של מסוף הכרמל נמשכה כחמש שנים, והושלמה לפני כשנה. למסוף החדש פוטנציאל שינוע של כמיליון מכולות בשנה, ובכך הוא צפוי להכפיל את היקפי פעילות המכולות השנתית של נמל חיפה.

חברת נמלי ישראל (חנ"י) השקיעה קרוב למיליארד ש"ח בבניית הרציף, ובמקביל השקיעה חברת נמל חיפה, סכום דומה בציוד תפעולי ומנופים. מלבד שישה עגורני "גשר", יהיו בו גם 12 עגורני "שער" חשמליים שיתפעלו את מערך אחסנת המכולות. במסוף ניתן לאחסן כ-5,000 מכולות בו-זמנית.

למסוף הכרמל שני רציפים, האחד באורך של 700 מטר, והשני באורך של 250 מטר, שניהם רציפי מים עמוקים – 15.5 מטר עומק. רציפים אלה יכולים לפעול בו-זמנית עם שתי אוניות מכולה גדולות ואוניית מכולה שלישית קטנה יותר.