צילום: גבי מנשה מתחילת השנה התקבלו ב"ידיעות חיפה" לא מעט פניות מתושבים בעיר, לפיהן הם אינם מבינים את חשבונות המים שנשלחו להם מתאגיד מי כרמל, חשבונות שסכומיהם תפחו ותפחו. מחלק מהפניות עולה שהחשבונות אף הוכפלו.

כזכור, התאגיד החל לפעול בינואר 2010, לאחר שכל נושא הטיפול במים הופרד מהעירייה. התאגיד אחראי מתחילת השנה על תיקונים והחלפת תשתיות מים בחיפה, וכן על טיפול בנושא חשבונות המים לצרכנים. כניסתו לפעולה התבצעה בד בבד עם העלאת תעריפי המים בישראל. לאורך השנה, עקב המחסור המתמשך במים, התייקרו התעריפים בכ-50%.

כך, תושבי העיר החלו לקבל חשבונות מתאגיד חדש, כשלא ברור מה בדיוק התעריף שהם נדרשים לשלם. בנוסף, הם גילו כי מעתה כל חריגה מהצריכה המומלצת מחויבת בתעריף גבוה במיוחד.

בין הפונים, לא מעט אנשים מבוגרים שאינם מצליחים להתמודד כלכלית עם החשבונות והתעריפים החדשים. הם פנו, לדבריהם, למשרדי "מי כרמל" בניסיון לקבל תשובות, אך לטענתם ללא הועיל. כך למשל, שלום וסרמן, משדרות וינגייט 26, החל לקבל חשבונות מים מנופחים כבר בחודש ינואר השנה. "חשבון המים שלנו פשוט הוכפל", אומר וסרמן, "כל חודש התווסף עוד קוב מים ועוד קוב. הזמנו איש מקצוע ששלל אפשרות לנזילה, החלפנו את שעוני המים, ועדיין החשבונות ממשיכים לעלות". וסרמן, שהיה רגיל לשלם לפני הרפורמה כ-140 שקל, מקבל כיום חשבונות של 340 שקל, כלומר 200 שקל יותר.

לטענת וסרמן והשכנים, לא עזרו הפניות הרבות לתאגיד מי כרמל. "שלחנו מכתבים, הגענו להתלונן. המזכירה אומרת שיש להם מאות פניות שטרם נענו. אנחנו עובדי עצות", אומר וסרמן.

מנכ"ל "מי כרמל", נור אלדן, אמר בתגובה ל"ידיעות חיפה" כי הטענות לחשבונות מנופחים אינן נכונות וכי יש לבחון כל מקרה לגופו. "יש להבין כי תעריפי המים התייקרו בעשרות אחוזים, וכי חריגות מהתעריף שנקבע לכל צרכן מחייבות", מסביר אלדן, "תושבים רבים אינם מודעים כי יש להם נזילות מים בצנרת הפרטית או המשותפת של הבניין, וזו חובתם לתקן נזילות אלה. יש אנשים שזה לא מעניין אותם, בדיוק כמו שלא מעניין מי משלם על החשמל בחדר המדרגות או המעלית".

אלדן הוסיף כי "לגבי הטענות לביורוקרטיה והחשבונות המנופחים, יצוין כי אנחנו מטפלים בכ-10,000 פניות טלפוניות בחודש, ולא פחות מ-400 פניות פרונטליות. הפניות נענות בצורה מקצועית וביעילות המירבית. כל פנייה תיבחן לגופה, כולל זו של וסרמן".

יש לציין כי למרות התלונות על חשבונות מנופחים, אין עוררין על כך ש"מי כרמל" הוביל מהפכה בנושא תשתיות המים בעיר. עם כניסת התאגיד לפעילות, הוחלפו כ-20 ק"מ צינורות מים בעיר, וזאת בהשוואה לכארבעה ק"מ בלבד שהייתה נוהגת העירייה לבצע. בנוסף, התאגיד הצליח לצמצם את גניבות המים והחיבורים הפירטיים בעיר. לא פחות מ-800 חיבורים פירטיים, שבגינם צרכו גורמים שונים מים ללא תשלום, נתפסו על-ידי "מי כרמל" מאז תחילת פעילותו.

"נושא המים בחיפה השתפר באופן ניכר בשנה האחרונה", אומר אלדן. "בנושא החשבונות, התושבים יצטרכו להסדיר את עניינם מצד אחד, ולהבין כי התעריפים השתנו. ומצד שני, אנו נמשיך לבחון כל פנייה לגופה".