צילום: אלכס קולומויסקי ועד עובדי הרכבת במחוז הצפון הודיע על חידוש המאבק נגד תוכנית הנהלת הרכבת להעביר משרדים ויחידות שונות מחיפה למרכז החדש של רכבת ישראל, שמתוכנן להיבנות בלוד.

לדברי יו"ר ועד עובדי הרכבת בצפון, שי טל, "הקמת המבנה הינה שערורייה. הוא מוקם תוך התעלמות מחלופות טובות לאין שיעור, תוך התעלמות ממאות עובדים ועובדות אמהות, אשר יאבדו את פרנסתם ויהפכו את חיפה לעיר של עניים. אנו לא נאפשר לפגוע בעובדים, וההנהלה תישאר בסופו של יום עם פיל לבן ודוח מבקר מדינה עבה, אשר יבדוק את ההליך".

טל: "אני שייך לדור הצעיר של תושבי הצפון, ואין ברצוני לראות את האזור שלי הולך ומזדקן. ידוע שהצעירים מחפשים מגורים סמוך למקום העבודה. אין לנו בעיה עם פיתוח העיר לוד, אך לא על חשבון העיר השלישית בגודלה בארץ".

טל הזכיר גם את ההבטחות שנתנה הממשלה לקידומה וחיזוקה של חיפה ואזור הצפון לאחר מלחמת לבנון השנייה. "עובדה חשובה ביותר שאסור לשכוח, ששמונה איש, עובדי הרכבת, קיפחו את חייהם כדי לתת לאזרחי מדינת ישראל את האפשרות לנוע בזמן המלחמה", אמר טל.

ועד העובדים בראשותו של טל זוכה לתמיכה בלתי מסויגת מצד ראשי ערים באזור, ובראשם ראש העיר, יונה יהב. יהב תקף לפני מספר חודשים את
הנהלת הרכבת בגין התוכנית, במהלך טקס הרמת הכוסית לרגל ראש השנה, בפני מאות עובדי רכבת ישראל וצמרת הנהלת החברה.

בשבוע שעבר אמר יהב: "ההעברה של משרדי ההנהלה למרכז הארץ היא שערורייה שאין כדוגמתה, מפני שהיא מנוגדת לכל ההחלטות הקודמות של הממשלה. עובדי הרכבת שירצו להמשיך ולהתקדם, ייאלצו לעקור את משפחותיהם לאזור המרכז. מדובר על 200 משפחות שיעזבו, ושוב תהיה פגיעה בחיפה. הרכבת היא גוף מינהלי חשוב, ואני אמשיך להילחם נגד המעבר הזה בכל הכוח".

גם ראש העיר נשר, דוד עמר, הצטרף לקריאה של עובדים ברכבת ישראל לא להעביר מחלקות שלמות מאזור חיפה ללוד. "במקום שהמדינה תעודד תוספת של מקומות עבודה באזור חיפה והצפון, קורה בדיוק ההפך", אמר עמר. "אני קורא למקבלי ההחלטות בעניין הזה לבחון מחדש את ההחלטה הזאת".

תגובת רכבת ישראל: "בהמשך להחלטת ממשלת ישראל לפעול למען חיזוק העיר לוד, החליטו דירקטוריון והנהלת רכבת ישראל על הקמת בניין ההנהלה החדש, בעיר לוד, ואכלוסו בהדרגה החל מ-2013. חשיבות נוספת ישנה בריכוז הנהלת החברה למבנה אחד, שיביא לייעול וסינרגיה של כל גופי ההנהלה, לעומת הביזור שקיים כיום, בו ההנהלה ממוקמת בחיפה, ת"א ולוד. מדובר על התייעלות וחיסכון. יש לציין, כי רוב העובדים שיעברו ללוד הינם עובדים ממרכז הארץ, ולעובדים המגיעים מהצפון יינתנו פתרונות ייעודיים.

"בנוסף", כך נמסר, "הוחלט על העברת בית הספר למקצועות הרכבת ממתחם תחנת ההגנה בתל-אביב לחיפה מרכז, במסגרת הקמפוס האקדמי המתוכנן לקום בעיר התחתית בחיפה. מהלך שבמסגרתו יגיעו עובדים רבים נוספים לעיר. כמו כן, ימשיכו לפעול מוסכי הרכבת בחיפה".

במשרד התחבורה מצדדים דווקא בעמדת הנהלת הרכבת ואומרים בתגובה כי התשובה של הרכבת מקובלת גם עליהם.