צילום: דורון גולן האם כוהנים יורשו לנסוע בכביש המנהרות החדש? זו השאלה שהופנתה לראשי העדה החרדית בעיר, בעקבות הימצאות קברים ביציאה לכיוון כביש החוף.

לא מכבר נפתחו מנהרות הכרמל, כבישי האגרה שנסללו מתחת לרכס הכרמל ומחברות בין הכניסה הדרומית לעיר לצומת הצ'ק-פוסט ומקצרות משמעותית את משך זמן הנסיעה.

אולם בשבוע שעבר פרצה סערה במרכזה עומדת שאלה הלכתית עקרונית, האם כוהנים יורשו לנסוע במנהרות הכרמל. השאלה עלתה בעקבות גילוי קברים ביציאה לכיוון חוף הכרמל.

יש לציין כי כוהנים הנוסעים ברכבים פרטיים יכולים כיום לוותר על הנסיעה במנהרה ולהמשיך לנסוע בדרכים הישנות, אך במנהרות הכרמל עוברים גם קווי אוטובוס המגיעים מערים בהם מתגוררת אוכלוסייה חרדית גדולה, כגון בני ברק וירושלים, דבר שעלול לגרום להם להדיר רגליהם מהתחבורה הציבורית.

חבר מועצת העיר מטעם יהדות התורה והשבת, מיכאל אלפר, מאשר כי אכן ראשי העדה החרדית בעיר ובארץ עוסקים בימים אלו בבדיקה הלכתית האם תתאפשר
נסיעת כוהנים בכביש המנהרות. "צריך לברר את ההלכה במקרה הספציפי הזה", אמר אלפר, "יש כאן שאלה הלכתית ובשביל לקבל תשובה צריך לנתח את העובדות המלאות, כולל מפות טופוגרפיות. חשוב להדגיש שכשמתייחסים לדיני טומאה, אין הבדל אם מדובר בקברי יהודים או לא. רב הקהילה, יחיאל במברגר, התבקש לענות על סוגיה זו, והוא יפנה לגדול פוסקי הדור, הרב יוסף שלום אלישיב, והם מבחינתנו הסמכות שתקבע זאת".

לשאלתנו האם לא נערכו כל הבירורים הללו בטרם החלה סלילת המנהרות, השיב אלפר כי הוא איננו עוסק בשאלה מה עשו קודמיו אלא מנסה למצוא פתרון לבעיה.

"כל מה שהיה זה היסטוריה, ושאלות כגון האם הגורמים הרלוונטיים טיפלו בזה כמו שצריך, זה לא מתפקידי לבדוק זאת אלא לבדוק האם כוהנים יכולים לנסוע בכביש או לא. לא מדובר בחילול קברים, כי מה שחולל, חולל. כולי תקווה שיהיה שיתוף פעולה כדי להגיע לחקר האמת, ואנו נשמח לשמוע תשובות שיביאו פתרון לבעיה". אלפר מבקש להדגיש: "אין לנו צורך להתייחס מי אחראי או אשם למחדל זה, אלא למצוא לו פתרונות".

עניין נוסף שעולה כאן, בלתי נמנע אולי, הוא הממון, ובמילים אחרות – הכסף הגדול. אלפר מדגיש כי אם אכן יתברר שקיימת בעייה לכוהנים לנסוע בכביש המנהרות, והדרך לפתרונה תהא כרוכה בהשקעה כספית, אזי הוא מקווה שמי שאמון על כך יעשה את שיקול הדעת הנכון.

לדבריו, מדובר בהשקעה כספית שלא חייבת להיות גדולה, כי אפשר להכשיר מסלול אחד מתוך חמישה לכל כיוון, כיוון שמדובר בקטע קטן של 100 מטרים בלבד. "אני אשמח", הוא מסכם, "אם השיקול יהיה לא רק כספי אלא מתוך התחשבות בציבור שלם שצריך להשתמש בכביש".