צילום: גיל יוחנן בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית הבהיר שר התחבורה, ישראל כץ, למתנגדים לנמלים החדשים כי "הספינה הזו כבר הפליגה". "הנמלים החדשים שנמצאים עתה בעיצומם של מכרזי ההפעלה יוכלו להתחרות בכל תחום ללא הגבלה של עיסוק או היקף פעילות כפי שהוגבל נמל מספנות ישראל ל- 5 אחוז", אמר כץ, "מדובר בהשקעות של 12-10 מיליארד ש'ל בנמלים החדשים ובשיפור הקיימים, וסכום זה לא יגיע מתקציב המדינה ומכיסו של האזרח. השקעות כאלו יהיו מנוף צמיחה לכלכלה באזור חיפה ויוסיפו אלפי מקומות עבודה".

כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet

השר הוסיף עוד כי ההתנגדות שגילו עובדי הנמלים להקמת הנמלים החדשים הייתה לשווא, ואמר שבינתיים אפילו שביתה לא הייתה ואם תפרוץ שביתה, גם היא תהיה מיותרת כי אי-אפשר לעצור את התהליך הזה.

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר, ציין כי "בשנה שעברה התחילה דרך חדשה, בהחלטת הממשלה, על הקמת שני הנמלים החדשים, נמל המפרץ ונמל הדרום. הדרך הזו נמשכה בבחירת החברות שיקימו את הנמלים החדשים ובהנחת אבן הפינה לנמל הדרום. זוהי הדרך הנכונה. אני מקווה שימשיכו בדרך הזו, שידאגו גם לנמלים הקיימים וירגיעו בכך את חששות העובדים, ואז לא נצטרך לדון, למחות ולדרוש, כי הדברים יתנהלו בדרך הנכונה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, תקף את בתי הדין לעבודה, המאפשרים לטענתו לעובדי הנמלים להפקיע למעשה את הנמלים, שהם נכסי
הציבור, ולנהוג בהם כרצונם. לדבריו, עובדי הנמלים השתלטו עליהם בחסות התמיכה המופרזת של ההסתדרות וההתנהלות הכושלת של שרי תחבורה לדורותיהם.

"היום, עם המכרזים על הנמלים החדשים, אנחנו לכאורה בדרך הנכונה, אבל בתי הדין לעבודה מפריעים לתהליך. הם נכשלים בהבנת המטריה, הן המשפטית והן של הדינמיקה בשטח, ומאפשרים לעובדים למנוע הקמת חברות מתחרות. אין דבר כזה בעולם", אמר לין.

עוד דנו בכנס בתפקוד ההובלה הימית תחת איומי מלחמה וטרור, על הקשיים בהובלה היבשתית מהנמלים ואליהם לנוכח המחסור בנהגי רכב כבד ובמגבלות קווי רכבות המטענים. בדיון על ביטוח סיכוני מלחמה להובלה ימית קרא ד"ר שפר למשרד האוצר לזרז קביעת ביטוח זה בהתחשב במצב הביטחוני הרגיש באזור. בד בבד הוא קרא למשרד החוץ ולהסתדרות להכין את הקרקע להבטחת ההובלה הימית הישראלית גם במצבי חירום, לאחר שבצוק איתן היינו עדים לתופעות של סירוב לקבל מטענים ואף הפרעה לעגינה של אוניות ישראליות. מושב מיוחד יוחד לנושא הספנות הישראלית בעקבות הדיונים על הסדר החוב של חברת צים השנה.