צילום: shutterstock שריפה וחילוץ מקרון רכבת נוסעים הם אחד מתרחישי האימה העלולים לשחר לפתחם של לוחמי האש. העובדה שמדובר בגוף בתנועה שנע על מסילת ברזל, שאינה נגישה בכל מקטעיה לתנועת רכב גלגלי ואשר אין תשתית מים זמינה ברוב מקטעיה, עלולה להערים קושי רב על גופי החירום המנסים להגיע לזירה.

העובדה שבאירוע מורכב שכזה עלולים להיות מעורבים מאות נוסעים לא נסתרה מעיני טפסר בועז רקיע מאגף ההדרכה בנציבות הכבאות וההצלה. התחנה האזורית חיפה נבחרה להוביל את המהלך לביסוס והקניית הידע המקצועי בתחום המענה המבצעי של לוחמי האש לתקריות ברכבות נוסעים ומשא.

בשני מקצי ההדרכות הראשונים שהסתיימו בשבוע שעבר השתתפו מפקדים מרשות הכבאות, מרמת מפקד צוות ומעלה, מכל הארץ. את ההשתלמות העבירו המדריכים עידן בראון וגיא גורצקי מתחנת חיפה בשיתוף גורמים ברכבת ישראל. ההשתלמות כללה סיור במתחם הרכבת לצורך הכרה יסודית של מבנה הקרונות והקטרים ועמידה על יכולת המענה של גורמים מתוך הרכבת עצמה וכן נושאי לימוד דוגמת ארגון זירת אירוע, ייצוב קרון, פריצה לקרון, טקטיקות כיבוי וחילוץ וביצוע הערכות מצב.

בתום הפרק העיוני ניגשו המשתלמים לסדרת אימונים שבהם תורגלו נושאי הלימוד הלכה למעשה. מפקד ההשתלמות, להב קובי מזרחי, מסר כי "למרות שההחלטה על קיום ההדרכה שובצה זה מכבר בגרף האימונים המיועדים, רק לפני כשבועיים זכינו לקבל תזכורת על נחיצות העמקת הידע, ההכרה והמענה של רשות הכבאות בשריפה שפרצה בקרון נוסעים בדרכו דרומה, סמוך לחדרה. במקרה זה הסתיים האירוע למרבה המזל ללא נפגעים, אך ברור לכולם פוטנציאל הנזק שבו".