צילום: Shutterstock האופניים החשמליים הם להיט בעיר הררית כמו חיפה. אולם בצד היתרונות של הכלי הדו גלגלי מדובר בכלי תחבורה מסוכן, בעיקר משום שמדובר בכלי מנועי שגם ילדים קטנים רוכבים עליו. את האופניים החשמליים כבר אפשר לראות כמעט בכל מקום, אך רוב הציבור סבור שצריך להגביל את גיל הרוכבים עליו.

סקר חדש, שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, מצא כי רובו המכריע של הציבור בחיפה ובצפון (92%) סבור כי יש להגביל את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים, וכשני שלישים מהם אף סבורים כי גיל המינימום צריך להיות 16.

עמותת אור ירוק פועלת להסדרת נושא האופניים החשמליים, בין היתר באמצעות פנייה לוועדת המאבק בתאונות הדרכים בכנסת. לפי נתוני המכס ולשכת המסחר, ב-2013 נמכרו בחיפה אלפי זוגות אופניים חשמליים, רובם לבני נוער. מדובר בתופעה הולכת ומתרחבת שבמסגרתה בני נוער רוכבים במהירות גבוהה על המדרכות ומסכנים את הולכי הרגל.

בהיעדר חוק שיסדיר את הנושא נמכרים האופניים החשמליים לילדים ולבני נוער. מבדיקת אור ירוק עולה שהמנועים החשמליים עוברים שיפורים ומאפשרים רכיבה במהירויות גבוהות שיכולות להגיע גם למהירות הדומה לזו של אופנוע.

מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב: "כל נושא האופניים החשמליים הוא מחדל מתמשך של משרד התחבורה. שלוש שנים הנושא לא מוסדר בחוק והדבר גורר הפקרות וחוסר יכולת לבצע אכיפה. ההזנחה של משרד התחבורה הביאה למצב שבו נמכרים לילדים אופנועים עם מנוע חשמלי שיכולים להגיע למהירויות של 70-60 קמ"ש, ללא ידע או ניסיון של הילדים ברכיבה על הכביש. שר התחבורה חייב להתערב בנושא ולהסדיר את החוק שיקבע כי גיל המינימום לרכיבה יהיה 16, מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש והרכיבה תהיה אך ורק עם קסדה".