צילום: אלעד גרשגורן השבוע הודיעו משרד התחבורה ועיריית חיפה כי בעקבות הסכם שנחתם ביניהם ניתן יהיה לעשות שימוש בכרטיס הרב קו גם בכרמלית מ-1 בינואר 2017. הסכם זה מסדיר את השימוש בכרטיס, שבו נעשה שימוש בשאר רכבי התחבורה הציבורית - הרכבת, האוטובוסים והמטרונית. השימוש בכרטיס יאפשר לנוסעים הזכאים להנחות בתחבורה הציבורית לקבל אותן מעתה גם בכרמלית.

שר התחבורה, ישראל כץ, וראש העיר, יונה יהב, בירכו על ההסכם והעריכו כי הכנסת הכרמלית להסדר הרב קו תוביל מדי שנה לעלייה במספר הנוסעים, שנכון להיום עומד על כ-700 אלף איש.
אולם בעוד שבעירייה ובמשרד התחבורה מברכים, עובדי הכרמלית נשמעו השבוע נלהבים פחות, בלשון המעטה, והם מאיימים לחדש את השבתת הכרמלית בשבוע הבא.

יו"ר ועד העובדים, ירון שמעונוב, מסביר כי עובדי הכרמלית נלחמים בימים אלו על השגת תנאי העסקה בסיסיים, שללא השגתם הם ייאלצו לצאת להשבתה. "עובדי הכרמלית מונים בסך הכל כ-15 עובדים", הסביר שמעונוב, "נהג כרמלית משתכר 5,300 שקלים. עובד שיוצא לפנסיה אחרי 25 שנה מקבל 100 שקלים בחודש. אנחנו מבקשים לעדכן את שכרנו ולחתום על הסכם קיבוצי, כך שאותו נהג יקבל 6,000 שקלים בחודש ואותו עובד שייצא לפנסיה יקבל מעט יותר".

עובדי הכרמלית מנהלים כבר חודשים מגעים עם העירייה לשיפור תנאי העסקתם, אך לאחר שנתקלו בסירוב השביתו בשבועות האחרונים את פעילות הכרמלית למשך שעה ביום. בעירייה פנו לבית הדין לעבודה וביקשו להוציא לעובדים צווי מניעה, ובית המשפט קבע כי הם יימנעו מהשבתות וכי הצדדים ינסו להגיע להסכמות עד לדיון שיתקיים ביום רביעי הבא.

"אנחנו מבקשים לחתום על הסכם קיבוצי והעירייה לא מסכימה לזה", אמר שמעונוב, "הסיבה שאנו מתעקשים על הסכם קיבוצי היא שהדבר מאפשר לנו לקבל בצורה זו את המטרייה של ההסתדרות ושומר על תנאי ההעסקה שלנו לאורך שנים. ההסכם יסדיר את שכר העבודה שיתעדכן מדי שנה ודואג לנו לפנסיה כמו כל עובד עירייה. העירייה מצדה מתנגדת כי היא לא רוצה ליצור תקדים ולהפוך עובדי תאגיד לעובדי עירייה. גם בתאגידים האחרים מבקשים העובדים את אותם הדברים".